Monday 23 April 2012

Hang Tuah - ' Tak Melayu Hilang Di Dunia', Mitos atau Hikayat? (part 1)

assalamualaikum & salam sejahtera...


cuti baru-baru ni saya berkesempatan melawat Melaka BAndar Bersejarah...Banyak tempat yang saya & keluarga pergi..dah macam rombongan sekolah sambil belajar la pulak..hehehehe...
saya melawat makam Hang Tuah...




ni la Hang Tuah saya..=)



TAK MELAYU HILANG DI DUNIA












berbalik kepada cerita Hang Tuah ni, saya tertarik sewaktu membaca 1 artikle di laman sesawang ni yang merungkaikan persoalan tentang Hang TuaH ni kemungkinan hanya lah sebuah sebuah mitos atau hikayat orang pada zaman dulu kala...

Sapa tak kenal dengan nama Hang Tuah, seorang pahlawan Melayu Melaka yang sifatnya ingin berbakti kepada Sultan Melaka dan terlalu menjunjung tinggi institusi kesultanan Raja Melaka...
Riwayat hidup Hang Tuah banyak diceritakan di dalam hikayat Hang Tuah dan Sejarah Melayu yang dikarang oleh Tun Sri Lanang sekitar abad ke-15..

Hikayat Hang Tuah adalah karya kesusteraan Melayu yang cuba dipaparkan oleh pengarang tentang sifat kepahlawanan Hang Tuah bersama 4 teman karibnya.Banyak episod-episod yang dilalui oleh beliau bersama teman-teman karibnya dari mula cerita beliau dilahirkan sehinggalah berakhirnya zaman kegemilangan Melaka – ditawan Portugis atau Peringgi.
Kebiasaannya sesuatu hikayat yang dikarang bersifat kearah menaikkan semangat dan terdapat unsur fantasi yang wewujudkan pemikiran berterusan tentang cerita yang dikarang. Dalam konteks tersebut, Hikayat Hang Tuah tidak dinafikan dapat menaikkan semangat keperwiraan bangsa Melayu. Unsur fantasi yang diselitkan juga boleh dianggap mitos. Istilah mitos berasal dari perkataan Yunani ‘Muthos’ iaitu cerita. Walaupun nampak benar dan ditambah mitos, namun terdapat banyak versi tentang Hang Tuah yang masih dipertikaikan kesahihan sejarah kewujudan pahlawan Melaka ini.
          petikan daripada artikle yang saya baca...


Asal-usul Hang Tuah mengikut sejarah melayu kita

Hang Tuah, seorang pahlawan lagenda melayu yang hidup diabad ke 15 di zaman kegemilangan kesultanan melayu Melaka..menurut rekod sejarah, Hang Tuah dilahirkan sekita tahun 1444..
bapa Hang Tuah, Hang Mahmud pernah menjadi hulubalang istana suatu ketika dulu dan ibunya Dang Meru Wati merupakan keturunan dayang dari istana..



Hang Tuah Laksamana Melaka - Hikayat Hang Tuah

Hang Tuah bersama-sama 4 orang sahabatnya yang kita sedia tahu iaitu hang Jebat, hang lekir, hang lekiu dan hang kasturi menuntut ilmu bersama Adiputra di Gunung Ledang. Hang Tuah telah jatuh cinta pada Melur, iaitu anak org asli yang tinggal di gunung ledang dan menjadi pembantu Adiputra..
setelah tamat menuntut ilmu, mereka berlima balik ke kota melaka..pada suatu hari, mereka berjaya menyelamatkan dato' bendahara daripada serangan seorang lelaki yang sedang mengamuk...dato' bendahara amat kagum dengan ketangkasa dan ilmu persilatan mereka, telah menjemput mereka semua ke rumahnya..
bermula dari situ, mereka diambil dato bendahara untuk berkhidmat di dalam istana..sejak itu hang tuah dan sahabat-sahabtnya amat disayangi sultan hingga la hang tuah mendapat gelaran laksamana melaka..


to be continue soon...:)
p/s: maaf kalau-kalau terjumpa typo..almaklum tengah malam .....

0 000 tukang karut:

Post a Comment